• RSS

poniedziałek, 2 sierpnia 2010

Babka drożdżowa


Babka była od zawsze: czy to robiona przez babcię, czy kupiona. W tym roku babka jest moja. Właściwie babki, bo z podanego przepisu z Kuchni (jest też na kuchennej podstronie Gazety) wyszło mi tak dużo ciasta, że nie wiedziałam, czy starczy mi foremek. Udało się, z przygodami :) Zmieściłam do dwóch średniej wielkości foremek na babki, dwóch keksówek, przy czym w drugiej ciasto tak urosło, że wypłynęło mi z formy. Ciasto faktycznie bardzo rośnie: najlepiej napełniać blaszki do 1/4 - 1/3 wysokości. Albo robić z połowy składników.
Drugą ważną kwestią jest czas wyrabiania ciasta. Ma dość gęstą i lepką konsystencję. Zazwyczaj wszystkie drożdżowe wyrabiam łopatką, tak też zrobiłam tym razem. Najpierw drewnianą - niewygodna, za ciężko było mi nią obracać. Zamieniłam na łopatkę plastikową - poszło lepiej, bo giętka, wygodniejsza. Pękła. Włączyłam mikser, wsadziłam mieszadła w kształcie spirali z zakończeniem w kształcie haka i... to okazało się najlepszym rozwiązaniem. Wyrabiałam tak ciasto 30 minut. Generalnie im dłużej się to robi, tym później jest pulchniejsze i delikatniejsze.  

Babka drożdżowa

Składniki na 3 średniej wielkości babki:
  • 1 kg mąki
  • szczypta soli
  • 1/2 l mleka
  • 10 dag drożdży
  • 1.5 szklanki cukru
  • 5 dag cukru waniliowego
  • 7 żółtek
  • 4 białka
  • 1/2 kieliszka (25 g) spirytusu
  • 1/2 łyżeczki proszku do pieczenia
  • 1 kostka masła (miękkiego)
Babka drożdżowa

Przygotowanie:
Zrób rozczyn: przesiej mąkę, podgrzej mleko. Kiedy się zagotuje, wsyp do niego czubatą łyżkę mąki i płaską łyżkę cukru. Dokładnie wymieszaj, żeby nie było grudek, ostudź. Dodaj drożdże, ponownie wymieszaj i zostaw do wyrośnięcia.
Wyrośnięty rozczyn dodaj do pozostałej mąki. W osobnej misce ubij na sztywno białka, dodając stopniowo cukier, cukier waniliowy, żółtka i spirytus. Do miski z mąką wsyp proszek do pieczenia i włóż miękkie masło. Połącz zawartość obu misek i wyrób ciasto - tak długo, aż będzie odchodziło od miski (mi zajęło to ok. 30 minut). Pozostaw do wyrośnięcia. Teraz napełnij ciastem formę, odstaw do wyrośnięcia jeszcze na 30 minut. Piecz babę 60-70 minut w temp. 100°C. Po upieczeniu i ostudzeniu możesz ją udekorować lukrem, posypać cukrem pudrem i przybrać kandyzowaną skórką pomarańczową.

Babka drożdżowa

0 komentarze:

Prześlij komentarz

Related Posts with Thumbnails