• RSS

poniedziałek, 2 sierpnia 2010

Pierniczki z IKEI


Nie pamiętam jak smakują pierniczki ikeowskie, znam za to smak cienkich imbirowych ciastek szwedzkiej sieciówki i – idąc tropem „jak jedno dobre, to i reszta”, spodobał mi się pomysł pobawienia się w skandynawska piekarnię. Pierniczki sprzedawane w Ikei i te pieczone w domu NIGDY nie wyjdą takie same. Nie twierdzę, że któreś są lepsze, któreś gorsze. Chodzi mi o samą różnicę – że takowa jest. W domu mam inny piekarnik, inaczej mieszam i zagniatam ciasto.W Ikei, jak się domyślam, przy hurtowej sprzedaży (hurtowej, czyli na pewno większej niż ja na święta), pierniczki są inaczej wyrabiane (maszynowo, w wielkim bębnie składniki mieszają wielkie łopaty), pieczone (na taśmie przesuwającej się pod piecem?) i wreszcie – inaczej się je suszy, żeby do pudełek nie trafiały gorące, ale już ostudzone. Domyślam się tego dzięki naoglądaniu się programów o tym, jak robi się w dużych zakładach m.in. pianki marsmallow, herbatniki z czekoladą, chleb, chipsy, chrupki kukurydziane, żelki, lizaki… Polecam Discovery ze swoim Jak to jest zrobione :)

Pierniczki z IKEI

Pierniczki ślicznie pachną. I są pyszne. Przepis znalazłam na blogu UPL. Z podanych składników wychodzi bardzo dużo pierników – ok.. 500. Ja z połowy proporcji upiekłam 5 blach świątecznych ciastek.

Pierniczki z IKEI
Składniki:
  • 300 g miodu
  • 300 g cukru trzcinowego 
  • 350 g masła
  • 300 g śmietanki kremówki
  • 1,5 łyżki stołowej imbiru
  • 1,5 kg mąki - według mnie trochę mniej
  • 1,5 łyżki cynamonu
  • 1 łyżka goździków
  • 1 łyżka proszku do pieczenia
  • szczypta soli
Przygotowanie:
Miód, cukier, masło i przyprawy wymieszaj w kąpieli wodnej lub w małym rondelku, podgrzewając bardzo powoli. Po połączeniu się składnikow zdejmij rondelek z ognia i przestudź. Dodaj śmietankę a następnie stopniowo mąkę zmieszaną z proszkiem do pieczenia i szczyptą soli. Mąkę dodawaj powoli - mnie wystarczyła mniejsza ilość niż podana w przepisie. Ciasto ma być zwarte, plastyczne i nie klejące się - coś jak plastelina.
Gotowe zawiń w folię i włóż do lodówki - powinno tam spędzić co najmniej 24 godziny, wtedy nabierze aromatu. Na następny dzień rozwałkuj ciasto bardzo cienko. Wykrawaj pierniczki, w razie potrzeby podsyp stolnicę mąką. Piecz 12-15 minut w 175oC.

Można je polukrować, posypać cukrem pudrem, ozdobić bakaliami lub posypką lub zostawić bez upiększeń – jak chyba robią w oryginale.

Pierniczki z IKEI

0 komentarze:

Prześlij komentarz

Related Posts with Thumbnails