• RSS

poniedziałek, 2 sierpnia 2010

Genowefa Pigwa. Ciasteczka - poduszki z dżemem z pigwowca


Niezwykle delikatne. Kruche, okrągłe poduszeczki z dżemem w środku. Próbowaliście kiedyś dżemu z pigwowca? Nie jest słodki, lekko kwaskawy. To pewnie zależy od sposobu robienia dżemu i od ilości dodanego do niego cukru – ale ja nie znam innego, słodszego smaku. Ale już pigwowcowi soki na zimę są przeraźliwie słodkie. Pomysł na poduszki wzięłam z książki Siedem Rodzajów Ciast Icy Provok. Przepis, na którym się wzorowałam, na pierożki morelowe składane w trójkąty, wydał mi się mało szałowy. Dżem morelowy, jasne, ale dżem z pigwowca – to jest łał! :)

Składniki:
  • 150 g masła lub margaryny
  • 100 g ciemnego cukru
  • skórka starta z połówki cytryny
  • 280 g mąki
  • 1 żółtko
  • do środka: ulubiony dżem albo marmolada – nie muszą być twarde, byle nie płynne
  • na wierzch: roztrzepane jajko
Przygotowanie:
Wymieszaj suche składniki, dodaj tłuszcz i starannie posiekaj. Dodaj żółtko i wyrób ciasto. Zawiń je w folię spożywczą i wstaw do lodówki na co najmniej godzinę, żeby się schłodziło.
Po wyjęciu z lodówki rozwałkuj je na grubość ok. 3 mm. Foremkami wykrój parzystą ilość kółek. Każde z nich ułóż na wyłożonej pergaminem blasze, na środek nakładaj łyżeczkę dżemu, przykryj drugim kółkiem z ciasta i sklej brzegi. Ja pomagałam sobie łyżką – dociskałam nią brzegi, metoda lepsza niż palce. Gotowe posmaruj roztrzepanym jajkiem i wstaw do piekarnika nagrzanego do 175 stopni na 10 minut.

Ciasteczka - poduszki z dżemem z pigwowca

Czytam książki z ołówkiem w ręku. Po to, żeby podkreślać ważne zdania, fragmenty, słowa (mania poprawności językowej każe mi także zaznaczać błędy drukarskie). W efekcie wszystkie książki, które przeczytałam, są wypodkreślane. Chyba że jakaś jest naprawdę beznadziejna i chęci wyszukania czegoś fajnego nie wystarczają, bo ochotę na mądre przemyślenia musi mieć też autor, który nie zawsze grzeszy mądrością/poczuciem humoru/ironią.

kapuściński
Ryszard Kapuściński, Lapidaria VI

3 komentarze:

yanmaneee pisze...

supreme new york
yeezy
kobe 11
pandora charms
bape hoodie
jordan shoes
lebron shoes
pandora
lebron 18
yeezy 350

shyshour pisze...

additional resources bags replica ysl check my site Louis Vuitton replica Bags try this website designer replica luggage

Unknown pisze...

i was reading this Dolabuy Prada this Loewe Dolabuy my sources Dolabuy Loewe

Prześlij komentarz

Related Posts with Thumbnails