• RSS

poniedziałek, 2 sierpnia 2010

Dżem morelowy


Tydzień z przetworami czas zacząć! :) Na pierwszy ogień idzie dżem morelowy: niskosłodzony, niesamowicie pomarańczowy, z kawałkami owoców. 

Nastawiłam się na robienie dżemów: zakupiłam książki, odwiedziłam kilka blogów i stron w internecie. A i tak zrobiłam wszystko po swojemu :) I opracowałam mały przetworowy pomocnik:
  • trzeba zawsze wybierać owoce jędrne, świeże, bez plam, sladów zagnieceń, obić czy pleśni. Muszą być dobrej jakosci, bo to od nich zależy smak dżemu czy konfitury.
  • wszystkie owoce przed "obrabianiem" muszą byc dokładnie umyte - cytrusy albo jabłka są często pokrywane woskiem, większość owoców jest też pryskana - a tych pyszności w dżemie nie chcemy.
  • we wszystkich książkach o przetworach, jakie przeglądnęłam, zalecane było użycie cukru do przetworów, jako że lepiej konserwuje, nadaje właściwą konsystencję i smak. Wcale nie. Można go śmiało zastąpić zwykłym cukrem (byle nie pudrem) albo demerarą (cukier trzcinowy o jasnobrązowym kolorze). Cukier żelujący zawiera po prostu pektynę - naturalną substancję, która zawarta jest m.in. w jabłkach oraz pestkach owoców, a która sprawia, że przetwory szybciej osiągają galaretkowatą konsystencję. Ja próbowałam obu opcji: pół na pół cukier zwykły i żelujący oraz sam zwykły. Efekt ten sam.
  • ilość cukru. W bardzo wielu przepisach podane jest zazwyczaj 1 kg cukru na 1 albo 2 kg owoców. Można, jeśli ktoś lubi bardzo słodkie. Ja dawałam 300 g cukru na każdy kilogram owoców i wyszły w sam raz. 
  • bardzo ważne jest dodanie soku z cytryny. Ułatwia krzepnięce dżemu, zapobiega odbarwianiu się owoców i sprawia, że dżem nie jest przesłodzonym ulepkiem.
  • dobrze jest wyposażyć się w parę sprzętów: przede wszystkim ostry nóż, łyżkę drewnianą (do mieszania przetworów podczas gotowania), zwykłą metalową, chochelkę (do nakładania dżemów do słoików - równie dobrze można to robić metalową), lejek, sitko, nóż do obierania owoców i najważniejsze - słoiki. Przed użyciem trzeba je wyparzyć. Można to zrobić wstawiając je do garnka z letnią wodą i gotując przez chwilę albo napełniając je wrzątkiem.
  • ja dodatkowo po napełnieniu słoików pasteryzuję je: wkładam do dużego garnka z letnią wodą, doprowadzam ją do zagotowania i od tego momentu liczę 5 minut, po czym wyjmuję słoiki. Cała ta czynność ma na celu wytworzenie w słoiku próżni, dzięki kórej przetwory nie zepsują się. I zachowają smak, nie zrobią się skwaśniałe, nie dostaną się tam żadne nieporządane małe świństwa. 
  • jak sprawdzić czy dżem jest gotowy? Trzeba zanurzyć metalową łyżkę w dżemie, wyjąć i przechylić pionowo. Powinny spływać z niej płaty dżemu, a nie krople. Inną metodą jest wylanie na talerz łyżki dżemu, wstawienie go na pięć minut do lodówki. Jeśli ma taka konsystencję, jaką chcemy - jest gotowy. Czas gotowania zależy od rodzaju owoców, ich wielkości oraz temperatury.
Dżem morelowy

Składniki:
  • 1,25 kg moreli
  • 300 g cukru
  • sok wyciśnięty z połówki cytryny
  • 1/3 szklanki wody
  • szczypta cynamonu
Dżem morelowy


Przygotowanie:

Morele umyć, obrać ze skóry i przekroić na połówki. Wrzucić do garnka, wsypać cukier. Zalać wodą i sokiem z cytryny. Gotować na wolnym ogniu (mi zajęło to półtorej godziny), od czasu do czasu mieszając, aż do uzyskania dżemowej konsystencji. Na koniec dosypać szczyptę cynamonu, zamieszać i przelać gotowy dżem do słoików.

Dżem morelowy

6 komentarze:

Anonimowy pisze...

Będę próbować w poniedziałek :)
Wyższy stopień wtajemniczenia w gotowaniu :)

Asia pisze...

Trzymam kciuki, dżemowanie nie jest trudne :)

Anonimowy pisze...

zaraz będę robić dżem, rozumiem,że ta ilość owoców 1,25kg jest podana przed obraniem i wypestkowaniem,pozdrawiam

Asia pisze...

Tak.

Anonimowy pisze...

Jaaaj ... zainspirowałaś mnie :) Pierwszy raz robię dżem. Chciałam zapytać czy jak nie obiorę moreli ze skórki (było to niewykonalne)będzie bardzo źle ? Pozdrawiam serdecznie , Monika

Asia pisze...

Nie - musisz tylko porządnie je wyszorować :)

Prześlij komentarz

Related Posts with Thumbnails