• RSS

poniedziałek, 2 sierpnia 2010

Bajgle


Egzaminy za mną, sesja minęła, witaj znowu moje życie! Co zrobiłam, jak tylko wyszłam z ostatniego egzaminu? Poszłam do księgarni :) Jednej z moich ulubionych, właściwie jest to jeden wielki skład książek wszelakich - z dość dużym działem kulinarnym. Na samym końcu księgarni. Kraków, Grodzka 50. Kiedyś zaczęłam sobie tworzyć listę moich miejsc: tych, które uwielbiam, do których często wracam, zachodzę przy najblizszej okazji. To są często takie magiczne miejsca, gdzieś pochowane, jedyne w swoim rodzaju, gdzie czuję się jak w niebie, jak u siebie. Nigdzie ich nie spisuję, po prostu mam je w głowie w postaci mapy moich miejsc. Skład Tanich Książek na Grodzkiej mogę polecać w ciemno :) Ilekroć tam jestem nie ma siły, żebym nie wyszła z kilkoma książkami. Ostatnio wyszłam z pięcioma, w tym z pozycją śniadania z serii le cordon bleu. Z niej właśnie pochodzi przepis na bajgle.


Na bajgle miałam ochotę od kiedy zobaczyłam je u komarki. Są charakterystycznymi dla kuchni zydowskiej drożdżowymi bułeczkami, które smakują równie dobrze na ciepło, na zimno, na słodko, na słono czy na ostro. Ot, takie uniwersalne. Posypuje się je zazwyczaj makiem, sezamem albo zostawia gołe. Cały myk polega na tym, że wcześniej się je lekko obgotowuje, przez co po upieczeniu ich skorupka jest twarda i błyszcząca.



Składniki na ok. 12 bajgli:
  • 30 g świeżych lub 15 g suszonych drożdży
  • 250 ml letniej wody
  • 2 łyżki oleju
  • 2 łyżeczki soli
  • 50 g miałkiego cukru
  • 500 g mąki pszennej
  • 1 jajko, roztrzepane, do glazurowania


Przygotowanie:
1. Drożdże rozpuścić w 250 ml letniej wody, po czym dolać olej.

2. Połączyć sól, cukier i mąkę, a pośrodku zrobić niewielkie zagłębienie, w które należy wlać rozrobione drożdże. Wyrabiać masę do momentu, az brzegi miski będą czyste. Ugniatać ciasto dalej przez 10 minut, potem uformowac kulę i umieścić ją w misce. Przykryć wiglotnym ręcznikiem i odstawić w ciepłe miejsce do wyrośnięcia na ok. 30 - 45 minut. Wyłożyć 2 blaszki papierem do pieczenia.
3. Gdy ciasto podwoi swą objętość, należy uderzyć w nie mocno pięścią i ugniatać przez 8 - 10 minut. Następnie podzielić je na 12 równych części. Z każdej zrobić kulkę, a pośrodku niej palcem wydrążyć otwór. Delikatnie powiększać go, aż otrzymamy kształt pączka z dziurką (doughnut). Umieścić wykonane bułeczki na oprószonej mąką blasze, przykryc wilgotnym ręcznikiem i odstawić do ponownego wyrośnięcia na 15 minut. Nagrzać piekarnik do 200oC.

4. Równocześnie doprowadzić wodę w rondlu do stanu tuż przed wrzeniem. Obgotować w niej bajgle po 1 minucie z każdej strony, po czym przenieść na przygotowane blaszki i pozwolić im ostygnąć przez 5 minut. Teraz należy posmarować każdą bułeczkę roztrzepanym jajkiem i piec przez 20 - 25 minut do momentu, aż przybiorą one złotobrązowy kolor. Po posmarowaniu jajkiem można posypać bajgle również makiem albo sezamem.


0 komentarze:

Prześlij komentarz

Related Posts with Thumbnails